Als je af en toe door de wijk rijdt heb je het niet altijd in de gaten, maar als je er woont heb je dagelijks te maken met de drukte en herrie. Met het opleveren van duizenden nieuwe woningen in Westerwatering, zal de drukte nóg meer toenemen. Je kunt het reisgedrag van mensen niet beinvloeden. Mensen zullen altijd de auto blijven pakken, zolang het OV te duur en te onregelmatig rijdt. Westerkoog is een WOONwijk! Daar kun je niet dwars doorheen rijden met vele duizenden auto's per dag. En met hoge pieken tijdens spits. Door de drukte ontstaan er opstoppingen, fietsers worden vlak voor een vluchtheuvel of zijweg ingehaald en daardoor afgesneden, fietsers nemen de rotonde's linksom (!), oversteken met fiets moet snel en haastig want het verkeer raast om je heen, zo ook voor de voetganger. Vrachtwagens rijden gewoon over de busbrug en negeren dus het inrijverbod. De Binding is zo gemaakt dat het uitnodigt tot hard rijden en dat gebeurt dan ook regelmatig. Als je zomers in de tuin zit, is het regelmatig lastig om een gesprek te voeren vanwege de herrie. Dit alles is al een paar jaar aan de gang en het wordt steeds erger. Het is onverstandig van de planners geweest om niet in tientallen jaren vooruit te kijken. De ontsluiting van zowel Westerwatering als van Westerkoog had op veel duurzamere wijze gekund door bijvoorbeeld 30 jaar geleden al te onderzoeken wat een verdiept spoor zou kunnen betekenen voor beide wijken. Of een tunnel/ verdiepte weg tussen de beiden wijken.